Seznamte se s MoBotem — novým druhem robota, který testuje displeje (nejen) v autech

Když se řekne testování aut, nejspíš si představíte odvážného testovacího jezdce řítícího se po zkušebním polygonu nebo desítky kilometrů ujeté pouštěmi, sněhem a nepohodou. Otestovat se ale musí i delikátnější části vozu. Třeba dotykové displeje. A protože i to je práce náročná a především zdlouhavá, vyvinuli jsme na ni robota jménem MoBot.

Když sedneme do auta a vyrazíme na cesty, automaticky očekáváme, že všechno bude fungovat přesně tak, jak má. Zvykli jsme si, že jsou auta pohodlná, rychlá a bezpečná i že se dobře řídí. Tyto věci dokážeme také patřičně ocenit. Mnohých jiných si ale všimneme jen tehdy, když nefungují tak, jak mají.

Jak se testuje „mozek“ automobilu

Třeba takzvaný infotainment neboli hlavní dotyková obrazovka, která v sobě sdružuje rádio, přehrávač hudby, navigaci, nejrůznější nastavení nebo například propojení s mobilním telefonem. Složité zařízení, nebo spíše celý ekosystém jednotlivých zařízení, které musí fungovat jako celek, včetně všech funkcí, nabídek a podnabídek, tlačítek, posuvníků a dalších prvků, kterými se celý infotainment ovládá. Naším úkolem je zjistit, jestli všechno funguje podle zadání.

Vyzkoušet, jestli každá představitelná kombinace úkonů funguje tak, jak má, je ubíjející úkol. Možná ne tak působivý jako zjistit, co vydrží motor nebo podvozek při jízdě pouští, ale také velmi důležitý. Je navíc o to náročnější, že každý vyrobený kus daného modelu není stejný. Auta mají různé kombinace výbavy a technických prvků, které mohou funkci ovlivňovat. A tak se zrodila idea MoBota. Robota, který za člověka převezme úkol otestovat funkce dotykového displeje.

Cesta MoBota od zkoušek signálu po testování chytrých displejů

Testování infotainmentu (a přidružených systémů) probíhá tak, že vývojáři připojí všechny testované komponenty k simulátoru jejich okolí (HIL) a v tomto zapojení testují, jestli všechno funguje, jak má. To znamená další a další sekvence klikání na displej nebo mačkání tlačítek. Člověk by to zvládnul, ale možná by se ukousal nudou a určitě by s postupujícím opakováním byl méně a méně přesný a rychlý.

MoBot se nikdy neunaví, klikání ho nikdy nepřestane bavit a nedělá chyby. Původně jsme ho vyvinuli k tomu, aby ovládal telefony sloužící k testům sítě a signálu, později našel svoje využití v testování zařízení samotných a nakonec se ve zvětšené a zesílené verzi podíval i do automobilového průmyslu.

Testování obrazovek infotainmentu vyžaduje v podstatě totéž jako testování telefonů. První důležitou částí je tedy rameno s robotickým prstem (podobným stylusu), kterým bude robot klikat na displej, mačkat tlačítka, případně dělat další úkony — MoBot umí například i posouvat klíček od auta při testování systému bezklíčového odemykání a startování. Druhým prvkem je řídící elektronika, která mechanickou část MoBota ovládá.

Pro funkci je nezbytná i kamera, která sleduje dění na obrazovce. Ta je součástí nadřazeného systému, například testovací sestavy nebo kiosku pro instalaci mobilních telefonů. Při takzvaném „black box“ testování nemůžeme zasahovat do zařízení samého, takže si MoBot musí poradit jen s tím, co „vidí“, respektive s informacemi, které se k němu z kamery dostanou. A potom tu je samozřejmě řídicí elektronika, která to všechno dá dohromady, a díky níž může MoBot plnit úkoly. Nebo MoBoti.

MoBot je totiž navržený tak, aby umožnil spolupráci více kusů kolem jednoho zařízení, například pro testování „multi-touch“ gest na obrazovce telefonu nebo palubního zařízení. V současnosti však MoBoti vykonávají úkoly, které zvládnou samostatně — z osmi exemplářů, které jsme do společnosti Škoda Auto dodali, pracuje každý na jiném pracovišti.

Nakonec se ale cyklus završil a MoBot se znovu podíval i do světa mobilních telefonů. Tentokrát ale ne v rámci jejich testování. Přes kabel totiž můžete udělat leccos, ale nemůžete aktualizovat operační systém telefonu. MoBot to ale dokáže, což může při stovkách telefonů ušetřit obrovské množství času.

 

Pár slov o týmu, který MoBota stvořil

Tým automatizace měření a řízení je kompaktní tým 6ti seniorních lidí různých odborností. Všichni jsme sice programátoři, ale spíš hrajeme jakési dvojrole, programátor + něco… SW Architekt, robotik, matematik, elektrikář, test-designer a databázista.

Pokrýváme velmi široké portfolio tak, jak si to moderní automatizace žádá. Hlavních 5 témat je SCADA — měření a řízení rozsáhlých distr. systémů, Strojové vidění, Vývoj speciálních aplikací, Vývoj měřicích zařízení, Školení / konzultace

Zajímá vás ještě více detailů o tom, co náš tým dělá? Klikněte sem.

 
 

Jak naučit robota svářet na setiny milimetru

Nikoho už dnes nepřekvapí, že jsou současná auta nabitá špičkovou technologií. Bez nejmodernějších postupů se ale neobejde ani tak zdánlivě jednoduchá věc, jako je svařování karoserie z jednotlivých dílů. Naučit průmyslového robota svářet s přesností na setiny milimetrů a zkontrolovat preciznost výsledku byl úkol hodný umělé inteligence a neuronových sítí.

Číst více

Digital IT: Oddělení, které se stará o inovace a automatizaci

Aplikace Můj T-Mobile, e-shop s tarify a mobilním zařízením, online samoobsluha Moje Firma. To jsou jen ty nejznámější platformy, které vyvíjí a spravuje naše Digital IT. Hlavní úkol, se kterým se oddělení dennodenně potýká, je odlehčit nápor na náš back-office. Jak to dělá? Skrze technologické novinky a inovace. Nakoukněte do zákulisí moderního oddělení Digital IT.

Číst více